Få fart på bruprogrammet 

Innlegg av Heidi Finstad, adm. dir i Treindustrien. 

12.12.2024

I forrige Nasjonal transportplan 2018–2029 lå det inne et bruprogram med en seksårig tilskuddsordning på 300 millioner kroner for å utbedre fylkesveier for tømmertransport. Hensikten med tilskuddsordningen er å fjerne flaskehalser på fylkesveinettet i form av bruer. Til nå er 39 bruer utbedret, såkalt lavthengende frukter som er utbedret med begrensede midler.  

Til nå er det bevilget ca. 110 millioner kroner. I ny NTP for perioden 2025-2036 ligger det inne 480 millioner kroner totalt, for utbedring av flere viktige fylkesveier for tømmertransport. Bruene som nå står for tur krever mer omfattende investeringer per bru enn bruene som det ble jobbet med i forrige periode. 

Treindustrien har sammen med resten av samarbeidet Verdikjeden Skog og Tre utarbeidet en oversikt over prioriterte bruer for utbedringer som vil gi stor uttelling for å få ned klimagassutslipp og kostnader. Samferdselsdepartementet gir nå Statens Vegvesen i oppdrag å utvikle et tilskuddsprogram for å utbedre fylkesveier for tømmertransport. Arbeidet skal skje i samarbeid med fylkeskommunene og skog- og trenæringen.  

Møte med Statssekretær Tom Kalsås 

Verdikjeden Skog og Tre har hatt dialog med Statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet om oppfølging av bruprogrammet i NTP. Næringen understreker viktigheten av forutsigbarhet ved at NTP følges opp med årlige bevilgninger. Vi har erfaring med at byråkratiske forhold har gjort det vanskelig å følge opp rent praktisk, der tidspunkt for bevilgninger fra Stortinget har hengt dårlig sammen med fylkenes planer og prosesser. Flere veieiere å forholde seg til og omorganiseringsprosesser i Statens Vegvesen i forrige NTP-periode gjorde det svært ressurskrevende og uforutsigbart å få effekt av bruprogrammet. Det har vært en veldig god utvikling i samarbeidet med Statens Vegvesen, der samspillet med næringen og direktoratet gir godt håp for gjennomføring av neste fase av bruprogrammet. Det skal nå utredes hvilke bruer og flaskehalser som gir best nytte for samfunnet å prioritere, derpå lages det et program som gir rekkefølge på oppfølging av prioriteringene. Treindustrien og resten av Verdikjeden Skog og Tre vil fortsette arbeidet ut mot hvert enkelt fylke, og vi vil også jobbe for å finne synergier med andre bransjer og næringer. Også resten av næringslivet vil nyte godt av en utbedring av bruer, slik at man kan redusere omkjøringer og få ned antall biler på veiene ved å frakte større lass. I tillegg er offentlig innkjøp i vei og anlegg et viktig bidrag til aktivitet i byggenæringen med tanke på å beholde viktig kompetanse i sektoren som skal bygge landet. Nå handler det om å ha fullt trykk på å få et godt program, som gjør at effektivitet og tempoet i gjennomføringen av bruprogrammet holdes oppe. Forventning er at programmet får et innhold som sikrer et godt og smidig samarbeid mellom Statens Vegvesen og alle fylkene som sikrer og tempo i gjennomføringen, og der næringen er godt involvert for å få utbedre bruer.